Helpdesk jest bardzo pomocnym i nieocenionym rozwiązaniem zarówno dla małych firm, których nie stać na własny oddział informatyczny, jak i dużych korporacji pragnących odciążyć swoich pracowników IT. Jednak pomimo swoich zalet, helpdesk może być niewystarczającym rozwiązaniem dla bardziej wymagających. Wtedy odpowiednim wyborem staje się pogotowie komputerowe. Czym jest i jak działa pogotowie komputerowe?
Pogotowie komputerowe to specjalistyczna usługa informatyczna, która działa na zasadzie pomocy doraźnej w sytuacjach kryzysowych związanych z działaniem sprzętu i oprogramowania komputerowego. W odróżnieniu od standardowego helpdesku, pogotowie komputerowe działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zapewniając szybką reakcję na problemy zgłaszane przez klientów. Pogotowie komputerowe oferuje swoje usługi w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu, utrata danych lub problemy z siecią, co pozwala na szybkie przywrócenie normalnego działania firmy. Usługa ta jest niezwykle ważna dla firm, które muszą działać bez przerw, a awarie sprzętu lub oprogramowania mogą znacznie utrudnić, lub uniemożliwić ich codzienną pracę.
Do zalet tego rozwiązania można zakwalifikować:
Natomiast niewątpliwą wadą będzie wyższa cena dla klienta korzystającego z takich usług w porównaniu do rozwiązań typu helpdesk.
Pogotowie informatyczne tak samo jak helpdesk zajmuje się różnymi dziedzinami informatyki, jednak w przypadku tego pierwszego zakres usług jest szerszy, a czas reakcji szybszy. Pogotowie komputerowe może zajmować się takimi rzeczami jak:
Oczywiście w zależności od firmy i jej doświadczenia, zakres usług, ich cena oraz czas wykonania u poszczególnych firm oferujących pogotowie informatyczne może się różnić. Warto mieć też na uwadze, iż nie wszystkie firmy będą chętne podjąć się pewnych zadań. W przypadku konieczności skorzystania z usług pogotowia komputerowego warto skontaktować się z profesjonalistami.
Pogotowie IT jest w niektórych przypadkach jest w stanie udzielić wsparcia klientom całkowicie zdalnie. W wielu przypadkach wsparcie udzielane jest drogą telefoniczną lub mailową, jednak w niektórych przypadkach podejmuje się interwencję za pomocą zdalnego dostępu do komputera. W takim przypadku pracownik pogotowia komputerowego, z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania, łączy się z komputerem użytkownika i podejmuje próbę rozwiązania problemu. Pomoc zdalna jest bardzo przydatna w przypadku problemów z oprogramowaniem lub konfiguracją urządzeń, ponieważ pozwala szybko zlokalizować i usunąć usterki bez konieczności wychodzenia na miejsce interwencji. Dowiedz się więcej o programach do pomocy zdalnej i sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie.
By lepiej zrozumieć różnice między pogotowiem komputerowym a helpdeskiem, warto wpierw zapoznać się z poprzednim artykułem. Skrótowo – helpdesk jest to forma wsparcia technicznego, która pracuje w określonych godzinach i rozwiązuje podstawowe problemy informatyczne. Pogotowie komputerowe jest bardziej rozwiniętą formą helpdesku – z reguły jest ono dostępne całodobowo i podejmuje się wszelkiego rodzaju napraw. Dodatkowo poza obsługiwaniem stałych klientów pogotowie komputerowe może przyjmować nagłe jednorazowe przypadki, podczas gdy dla stanowiska helpdesk podpisuje się zazwyczaj dedykowaną umowę, a firmy mają przydzielone swoich specjalistów, którzy się nimi opiekują.