Programy do połączeń zdalnych używane w pomocy informatycznej
12 sierpnia 2022Jak zresetować laptopa?
26 sierpnia 2022Helpdesk jest bardzo pomocnym i nieocenionym rozwiązaniem zarówno dla małych firm, których nie stać na własny oddział informatyczny, jak i dużych korporacji pragnących odciążyć swoich pracowników IT. Jednak pomimo swoich zalet, helpdesk może być niewystarczającym rozwiązaniem dla bardziej wymagających. Wtedy odpowiednim wyborem staje się pogotowie komputerowe. Czym jest i jak działa pogotowie komputerowe?
Co to jest pogotowie komputerowe 24h?
Pogotowie komputerowe to specjalistyczna usługa informatyczna, która działa na zasadzie pomocy doraźnej w sytuacjach kryzysowych związanych z działaniem sprzętu i oprogramowania komputerowego. W odróżnieniu od standardowego helpdesku, pogotowie komputerowe działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zapewniając szybką reakcję na problemy zgłaszane przez klientów. Pogotowie komputerowe oferuje swoje usługi w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu, utrata danych lub problemy z siecią, co pozwala na szybkie przywrócenie normalnego działania firmy. Usługa ta jest niezwykle ważna dla firm, które muszą działać bez przerw, a awarie sprzętu lub oprogramowania mogą znacznie utrudnić, lub uniemożliwić ich codzienną pracę.
Najważniejsze cechy pogotowia komputerowego
Do zalet tego rozwiązania można zakwalifikować:
- Większą dostępność czasową – pogotowie informatyczne, tak samo jak jego medyczny odpowiednik, jest dostępne niezależnie od pory roku, dnia czy godziny. Jest to wyjątkowo pożądana cecha dla wszystkich krytycznych systemów, które muszą być dostępne całodobowo.
- Szybszy czas reakcji – w porównaniu do zwykłego helpdesku, pogotowie komputerowe reaguje znacznie szybciej na zgłoszenie awarii, co ceni się zwłaszcza w miejscach, które potrzebują pracować nieustannie.
- Poszerzony zakres usług – pogotowie komputerowe podejmie się rozwiązania każdego rodzaju problemu, niezależnie czy przyczyna leży w oprogramowaniu, sprzęcie czy zawinił czynnik ludzki. W przypadku problemów, które będą możliwe do rozwiązania względnie szybko, nie są stosowane dodatkowe kroki. Dopiero w momencie, kiedy naprawa zajmie znaczną ilość czasu, to w miarę możliwości jest dostarczany sprzęt zastępczy, który pozwoli podtrzymać funkcjonowanie systemu do momentu naprawienia usterki.
Natomiast niewątpliwą wadą będzie wyższa cena dla klienta korzystającego z takich usług w porównaniu do rozwiązań typu helpdesk.
Zakres usług wykonywanych przez pogotowie komputerowe
Pogotowie informatyczne tak samo jak helpdesk zajmuje się różnymi dziedzinami informatyki, jednak w przypadku tego pierwszego zakres usług jest szerszy, a czas reakcji szybszy. Pogotowie komputerowe może zajmować się takimi rzeczami jak:
- Serwisowanie sprzętu komputerowego.
- Naprawa oprogramowania użytkowego i serwerowego.
- Odzyskiwanie danych z uszkodzonych dysków.
- Naprawa błędów na stronach internetowych.
- Administrowanie systemów IT.
- Wykonywanie i wdrażanie audytów bezpieczeństwa IT.
- Pomoc w obsłudze konkretnych programów.
- Wdrażanie, kontrola i wykorzystywanie mechanizmów kopii zapasowej.
- Rozwiązywanie problemów z łącznością internetową.
- Konfiguracja i aktualizacja osprzętowania sieciowego.
- Usuwanie wirusów komputerowych oraz skutków ich działania.
Oczywiście w zależności od firmy i jej doświadczenia, zakres usług, ich cena oraz czas wykonania u poszczególnych firm oferujących pogotowie informatyczne może się różnić. Warto mieć też na uwadze, iż nie wszystkie firmy będą chętne podjąć się pewnych zadań. W przypadku konieczności skorzystania z usług pogotowia komputerowego warto skontaktować się z profesjonalistami.
Pogotowie komputerowe pomoc zdalna
Pogotowie IT jest w niektórych przypadkach jest w stanie udzielić wsparcia klientom całkowicie zdalnie. W wielu przypadkach wsparcie udzielane jest drogą telefoniczną lub mailową, jednak w niektórych przypadkach podejmuje się interwencję za pomocą zdalnego dostępu do komputera. W takim przypadku pracownik pogotowia komputerowego, z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania, łączy się z komputerem użytkownika i podejmuje próbę rozwiązania problemu. Pomoc zdalna jest bardzo przydatna w przypadku problemów z oprogramowaniem lub konfiguracją urządzeń, ponieważ pozwala szybko zlokalizować i usunąć usterki bez konieczności wychodzenia na miejsce interwencji. Dowiedz się więcej o programach do pomocy zdalnej i sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie.
Różnica między pogotowiem informatycznym a helpdeskiem
By lepiej zrozumieć różnice między pogotowiem komputerowym a helpdeskiem, warto wpierw zapoznać się z poprzednim artykułem. Skrótowo – helpdesk jest to forma wsparcia technicznego, która pracuje w określonych godzinach i rozwiązuje podstawowe problemy informatyczne. Pogotowie komputerowe jest bardziej rozwiniętą formą helpdesku – z reguły jest ono dostępne całodobowo i podejmuje się wszelkiego rodzaju napraw. Dodatkowo poza obsługiwaniem stałych klientów pogotowie komputerowe może przyjmować nagłe jednorazowe przypadki, podczas gdy dla stanowiska helpdesk podpisuje się zazwyczaj dedykowaną umowę, a firmy mają przydzielone swoich specjalistów, którzy się nimi opiekują.