co to jest Youtube
Druga najpopularniejsza strona na świecie, odwiedzana miesięcznie przez miliardy użytkowników. Mało kto nie słyszał o Youtube – jednej z pierwszych platform do udostępniania i odtwarzania różnych filmów video. Jest to rozpoznawalna marka na całym świecie. Jakie były początki dzisiejszego giganta internetowego i co oferuje użytkownikom?
Serwis po raz pierwszy pojawił się w sieci 14 lutego 2005 roku (ponad pół roku przed oficjalną publikacją), stworzony przez kilku studentów informatyki: Steven’a Chena, Chada Hurleya i Jaweda Karima. Ostatni z założycieli jest również osobą, która zamieściła pierwszy film na stronie. Nazwa serwisu pochodzi z angielskiego: „you”, co oznacza po polsku „Ty” i „tube”, co oznacza rura, kanał, ale w slangu używane jest jako „telewizja”. Dlatego znaczenie terminu YouTube może być „nadajesz” lub „kanał stworzony przez Ciebie”. Początki Youtuba nie należały do lekkich, jednak na szczęście dla projektu był on patronowany przez tzw. anioła biznesu.
Wraz z rozwojem projektu pojawiły się propozycje kolejnych inwestycji – w listopadzie 2005 roku przedsiębiorstwo Sequoila Capital zaoferowało 3,5 miliona dolarów, a pół roku później, w kwietniu 2006 roku, doinwestowało kolejne 8 milionów dolarów. Rok 2006 był niezwykle obfity w rozwój dla Youtuba, w tym czasie stał się 5. najbardziej popularną stroną w rankingach internetowych, a badania z lipca wspominanego roku szacowały wyniki Youtube na 100 milionów wyświetleń dziennie oraz 65 tysięcy nowo wrzucanych filmów. To wszystko przykuło uwagę technologicznego giganta – firmę Google, które wykupiło Youtube za olbrzymią w tamtych czasach sumę – 1,65 miliarda dolarów płacone w akcjach Googla. Była to największa inwestycja dla Google w tamtych czasach, która jednak po latach zwróciła się z olbrzymią nawiązką.
W ciągu 17 lat historii serwisu wydarzyło się mnóstwo rzeczy, które w mniejszym bądź większym stopniu miały wpływ na rozwój i obecny wygląd serwisu. Lista ważnych wydarzeń związanych z działalnością Youtube:
Przed powstaniem serwisu w 2005 roku istniało niewiele metod na publikację filmów video w Internecie. Dzięki prostemu i intuicyjnemu interfejsowi, Youtube pozwoliło każdemu użytkownikowi posiadającemu dostęp do Internetu na umieszczanie i dzielenie się filmami z użytkownikami na całym świecie, a w następnych latach wypromował filmy jako jedną z najważniejszych części kultury Internetu. W następnych latach, tak samo jak Snapchat, Instagram czy TikTok, spopularyzował krótkie klipy video jako formę komunikacji zastępującą czatowanie.