Jak zmienić hasło do WiFi?
8 kwietnia 2022Co to jest Android?
15 kwietnia 2022Łączy wiele osób – zwyczajnych, codziennych użytkowników, jak i znane gwiazdy telewizyjne, sportowców i inne ważne osobistości. Niegdyś mało znana platforma, a teraz jeden z najważniejszych serwisów internetowych oraz jedna z głównych aplikacji Facebooka. Jednak nie każdy wie co to jest Instagram i do czego służy.
Instagram - co to jest i jak korzystać?
Instagram jest obecnie jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. Jego głównym celem jest dzielenie się zdjęciami i krótkimi filmikami, które użytkownik wysyła za pomocą aplikacji pobieranej na telefon. Instagram rozpoczął swój debiut 6 października 2010 roku, kiedy to został założony przez Kevina Systroma i Marka Kriegera. Ich celem było stworzenie aplikacji, która umożliwia dzielenie się zdjęciami i filmikami w prosty sposób zarówno wśród znajomych jak i wśród ludzi z całego świata, a sama nazwa powstała z połączenia dwóch zwrotów – frazy „instant camera” i „telegram” połączone razem dają właśnie nazwę aplikacji. Pierwotnie z Instagrama można było skorzystać wyłącznie na telefonach marki Apple, dopiero 3 kwietnia 2012 została wydana wersja dla użytkowników systemu Android. W kilka lat aplikacja zyskała setki milionów użytkowników, co przykuło uwagę właściciela Facebooka – Marka Zuckerberga, który postanowił wykupić Instagrama. Twórcy aplikacji otrzymali w zamian 300 milionów dolarów. Obecnie Instagram może poszczycić się ponad miliardem zarejestrowanych użytkowników i obsługą w 33 różnych językach.
Jak dodać zdjęcie na Instagram?
Żeby założyć profil, wystarczy pobrać aplikację na telefon i zarejestrować się w kilku prostych krokach. Do wyboru jest założenie nowego konta lub logowanie się przy użyciu konta Facebookowego. Jednym z ważniejszych atutów jest fakt, iż aby korzystać z platformy, nie jest wymagana żadna opłata. Zarówno pobranie aplikacji jak i założenie konta jest całkowicie darmowe.
Aby skorzystać z Instagrama najpierw należy zalogować się przy pomocy numeru telefonu, adresu mailowego lub konta Facebook, których użyto przy rejestracji. Następnie konieczne będzie przeprowadzenie jednorazowego procesu rejestracyjnego: w nim należy wybrać nazwę, pod jaką użytkownik będzie wyświetlał się na Instagramie, następnie wypełnić profil podstawowymi danymi w postaci zdjęcia profilowego i krótkiego opisu. Nazwa musi być unikatowa, w przeciwnym wypadku nie będzie można się zarejestrować.
Samo działanie Instagrama jest stosunkowo proste. Przypomina on w obsłudze Facebooka. Użytkownik porusza się po tablicy w menu głównym, na której pojawiają się najnowsze zdjęcia przyjaciół i znajomych. Pod tymi zdjęciami można dodawać komentarze, docenić twórców posta serduszkiem lub napisać wiadomość prywatną do osoby postującej. Instagram umożliwia również obserwowanie konkretnych profili – w wypadku, kiedy twórczość danego autora przypadnie do gustu użytkownikowi, może go właśnie zacząć obserwować, żeby być na bieżąco z postami umieszczanymi przez osobę obserwowaną.
Użytkownik może również samodzielnie publikować zdjęcia czy filmy, wystarczy uruchomić aplikację i nacisnąć przycisk plusa w górnej części ekranu. Rozwinie się menu z dostępnymi opcjami – użytkownik może zamieścić zwyczajny post, relację, rolkę lub rozpocząć nadawanie na żywo. Relacja jest rodzajem postu, który wyświetla się wyłącznie przez 24 godziny od zamieszczenia, potem jest już niedostępny. Rolka jest to krótki filmik, trwający do 60 sekund. Zamieszczone zdjęcia lub filmy można zaopatrzyć w tzw. hashtagi – czyli skrótowe oznaczenia hasłem-klucz, który ułatwi wyszukanie posta. Dodawane zdjęcia można edytować przy użyciu dostępnych narzędzi typu dodawanie kolorowego tekstu do zdjęcia, filtrów i dodatków, np. naklejek.
Jak działa Instagram?
Z Instagrama mogą korzystać zarówno osoby prywatne, jak i również blogerzy, gwiazdy internetu, sławne osobistości a nawet firmy, które poprzez tę aplikacje pragną prowadzić kampanie marketingową. Można być zarówno aktywnym uczestnikiem społeczności poprzez dodawanie dużej ilości postów i relacji, a również biernym odbiorcą, który tylko przegląda dostarczone mu treści. Przy rozpoczęciu korzystania z serwisu warto najpierw dodać osoby do listy znajomych – można skorzystać z opcji śledzenia aktywności kont Instagramowych powiązanych z Facebookiem lub z numerem telefonu by ułatwić wyszukiwanie.
Przy zamieszczaniu treści na Instagramie warto mieć na uwadze, iż:
- Instagram stawia w głównej mierze na oprawę wizualną – opis tekstowy jest tylko pobocznym dodatkiem, najważniejszą rzeczą do przekazania jest to, co prezentuje sobą zdjęcie lub film.
- Używanie hashtagów jest wysoko zalecane, wręcz prawie obowiązkowe na Instagramie. Należy uważać jednak na zbanowane hashtagi, które zostały wyłączone z użytku w Instagramie.
- Należy unikać dodawania treści niezgodnych z regulaminem serwisu, ponieważ to może doprowadzić do usunięcia dodanej zawartości, a nawet zawieszenia konta użytkownika.
Instagram – wady i zalety
Jak wszystkie serwisy społecznościowe w Internecie również i ten ma swoje zalety i wady. Niewątpliwie największą korzyścią jest szybkie dzielenie się informacjami z widoku autora postu – można poczuć to, co autor widział i przesyła w postaci zdjęcia. Również nieco odmienna forma postu może być klasyfikowana jako zaleta – przy współpracy z innymi portalami profil Instagramowy może służyć jako dobre uzupełnienie treści.
Natomiast sporym minusem jest ograniczona ilość słów, które można zamieścić w pojedynczym poście – limit wynosi 2000 znaków, dlatego ostrożnie należy dobierać treść. Dodatkowo nie można dodawać odnośników w opisach postów.
Korzystając zarówno z Instagrama, jak i innych mediów społecznościowych należy być ostrożnym, ponieważ użytkownik może natrafić na fałszywe informacje, które potem są nieświadomie powielane i rozprowadzane. Nie wszystkie treści publikowane na portalu są wartościowe, co może być zniechęcające dla początkujących użytkowników. Ta forma spędzania czasu w Internecie również może być uzależniająca.