Płatnik brak certyfikatu kwalifikowanego

program płatnik nie jest w stanie rozpoznać wersji bazy danych
Program płatnik nie jest w stanie rozpoznać wersji bazy danych
19 września 2022
Płatnik pobierz
Jak pobrać program Płatnik
27 września 2022

Płatnik brak certyfikatu kwalifikowanego

płatnik brak certyfikatu kwalifikowanego

Płatnik instalacja certyfikatu kwalifikowanego

Certyfikacja i uwierzytelnianie dokumentów jest bardzo ważnym etapem procesu weryfikacji dokumentów w programie Płatnik. Jest to mechanizm zabezpieczający, który uniemożliwia podszycie się pod firmę, która wysyła dokumenty ubezpieczeniowe, dlatego niezbędne jest, aby na komputerze był zainstalowany certyfikat kwalifikowany do podpisu. Co jednak zrobić, gdy pojawiają się problemy z certyfikatem?

Płatnik komunikat brak certyfikatu oop

W pierwszej kolejności należy wiedzieć, iż w 2017 roku Płatnik odciął się od wsparcia systemów Windows XP oraz Vista, dlatego w przypadku pracy na tych systemach wysłanie dokumentów będzie niemożliwe. Należy korzystać z systemu Windows 7 lub nowszego.

Aby rozwiązać problem związanym z powyższym komunikatem, należy:

  1. Zalogować się do programu Płatnik.
  2. Przejść do zakładki „Przekaz” i wybrać „Ustawienia przekazu elektronicznego”.
  3. Poczekać, aż program zaktualizuje listy TSL.
  4. Przejść do zakładki „Certyfikaty” w oknie, które się pojawiło.
  5. Sprawdzić, czy zawartość pola „Adres certyfikatu z ZUS” jest prawidłowa. W tym polu powinien być podany ten adres: "http://www.zus.pl/bip/pliki/PE-2-ZUS-EWD.pem".
  6. Nacisnąć „Usuń z konfiguracji” w sekcji „Certyfikaty Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”.
  7. Nacisnąć „Pobierz” i wybrać wyświetlony certyfikat.
  8. Sprawdzić certyfikat za pomocą przycisku „Waliduj”.

Teraz pozostaje tylko zapisać zmiany i Płatnik nie powinien pokazywać już komunikatu o błędzie. Certyfikat można również pobrać z zewnętrznego źródła, w celu wykorzystania w innym oprogramowaniu, jednak do każdego innego oprogramowania instrukcja będzie się różnić w zależności od producenta programu.

Płatnik instalacja certyfikatu kwalifikowanego

W wypadku, gdy poprzednie kroki nie pomogą, może być wymagana aktualizacja metryki programu Płatnik. Zazwyczaj jest ona aktualizowana automatycznie, jednak w wypadku, kiedy program napotyka problem z automatyczną aktualizacją, konieczne będzie:

  1. Pobranie aktualnego pliku metryki z oficjalnej strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
  2. Wypakowanie paczki plików do folderu.
  3. Zalogowanie się do programu Płatnik.
  4. Wybranie zakładki „Administracja”, a następnie opcji „Aktualizuj komponenty programu – z dysku”.
  5. Wskazanie pobranego i wypakowanego pliku metryki.

Program w tym momencie rozpocznie proces aktualizacji. Zazwyczaj potrzebny jeszcze jest restart programu, by aktualizacja została w pełni zakończona.

Płatnik problem z certyfikatem kwalifikowanym

W przypadkach innych problemów z certyfikatem kwalifikowanym bądź z działaniem programu Płatnik zaleca się kontakt ze specjalistami. Użytkownik może nie być w stanie samodzielnie naprawić zaistniałej awarii, a w przypadku rozliczeń dokumentów ubezpieczeniowych często wymagana jest szybka reakcja, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest pomoc zdalna, która pozwoli wykwalifikowanemu technikowi podłączyć się bezpośrednio do problematycznego stanowiska i je naprawić bez konieczności przyjazdu na miejsce zdarzenia.