Blockchain – co to jest i do czego służy?
5 sierpnia 2022Co to jest helpdesk?
10 sierpnia 2022Wraz z rozwojem technologii komputerowej równocześnie pojawia się coraz więcej możliwości pracy zdalnej. Pracownicy biurowi, księgowi, graficy komputerowi czy programiści nie muszą być już obecni w siedzibie firmy, by efektywnie wykonywać swój zawód. Pomoc informatyczna również może odbywać się zdalnie, jednak nie we wszystkich przypadkach. Jakie problemy zatem można rozwiązać przy pomocy informatyka online?
Pomoc informatyczna online
Aktualnie wszystkie problemy związane z samym oprogramowaniem można rozwiązać zdalnie. Pomoc informatyczna odbywa się przy użyciu specjalnego programu do zdalnych połączeń. Po podłączeniu się do diagnozowanego komputera technik jest w stanie wykonywać na nim operacje tak, jakby fizycznie przebywał przy urządzeniu. Wkład użytkownika w naprawę ogranicza się wtedy do zaakceptowania połączenia zdalnego i ewentualnej fizycznej obsługi sprzętu, np. podpięcia przewodu z drukarki do komputera. Większość pracy zależy od informatyka wykonującego pracę oraz jego doświadczenia w zawodzie. Lista problemów, które może rozwiązać zdalna pomoc informatyczna:
- Optymalizacja systemu operacyjnego.
- Przyśpieszenie działania komputera.
- Usuwanie złośliwego oprogramowania (wirusów komputerowych) oraz ich skutków działania.
- Instalacja i aktualizacja sterowników.
- Konfiguracja urządzeń sieciowych.
- Personalizacja systemu pod preferencje użytkownika.
- Instalacja drukarek i naprawianie systemowych problemów związanych z drukowaniem.
- Archiwizacja i przenoszenie danych.
- Instalacja, uruchamianie i konfiguracja serwerów NAS.
- Instalacja i konfiguracja połączeń VPN.
- Konfiguracja i automatyzacja wykonywania kopii zapasowej danych użytkownika.
- Instalacja i rozwiązywanie problemów z oprogramowaniem każdego rodzaju: pocztą elektroniczną, przeglądarką internetową, programami księgowymi, programami graficznymi, programami do edycji zdjęć i filmów itd.
W przypadku obaw o bezpieczeństwo danych na komputerze – użytkownik musi zezwolić technikowi na dostęp do komputera i jest ten dostęp przydzielany jednorazowo. Z każdym następnym połączeniem informatyk online musi również prosić o dostęp do komputera. Użytkownik w każdej chwili może również zerwać połączenie z technikiem, dlatego jest to bezpieczne rozwiązanie. Z drugiej strony użytkownik musi być rozważny i zweryfikować, czy firma, z której pomocy pragnie skorzystać jest legalna i faktycznie istnieje, ponieważ oszuści mogą zainfekować komputer wirusem komputerowym udającym oprogramowanie do pomocy zdalnej. Najlepszym rozwiązaniem zapobiegawczym jest pobieranie i korzystanie ze znanych programów pobranych z oficjalnych stron ich producentów.
Są również przypadki, w których technik musi mieć wgląd w prywatne dane użytkownika, np. przy odzyskiwaniu danych. Nie jest to komfortowa sytuacja, jednak można być pewnym, iż informatyk nie będzie ingerował bardziej, niż jest to konieczne, ponieważ użytkownik może kontrolować pracę technika od początku do samego końca. Dodatkowo zakres wykonywanych czynności i ryzyka z nimi związanych powinien być opisany w regulaminie serwisu wykonującego usługi pomocy zdalnej.
Pomoc komputerowa
Niestety nie wszystkie problemy da się rozwiązać zdalnie. Do pomocy zdalnej niezbędny jest sprawny komputer, więc jeżeli klient doświadcza fizycznej awarii ze sprzętem, która uniemożliwia jego uruchomienie, pomoc zdalna na nic się nie przyda. Komputer wtedy musi zostać dostarczony do serwisu komputerowego, w którym przywrócą go do sprawności. Następną poważną przeszkodą jest połączenie z Internetem. Pomoc zdalna odbywa się właśnie przez Internet, dlatego w przypadku problemów z połączeniem sieciowym technik nie będzie w stanie pomóc online. Ostatnim kłopotem są wszystkie usterki wymagające ponownej instalacji systemu operacyjnego. Jest to jedna z niewielu czynności, która jest całkowicie programowa, a jednak jest niemożliwa do wykonania zdalnie. Podczas reinstalacji systemu informatyk musi być obecny przy komputerze, ponieważ bez systemu operacyjnego nie można korzystać z oprogramowania do pomocy zdalnej.
Naprawy na odległość nie ograniczają się wyłącznie do pracy poprzez połączenie zdalne. Doświadczony oraz potrafiący przejrzyście tłumaczyć informatyk jest w stanie udzielić wsparcia technicznego i telefonicznie poinstruować osobę po drugiej stronie słuchawki krok po kroku jak naprawić dany problem. Ten sposób wymaga od technika również wyobraźni, ponieważ nie ma on przed oczami monitora, a jedynie informacje od klienta podawane przez telefon. W ten sposób można również rozwiązać problemy w momencie, kiedy użytkownik ma problem z połączeniem internetowym. Dodatkową zaletą jest fakt, iż użytkownik sam wykonuje te prace, więc nie musi się obawiać o prywatność swoich danych.
Zdalna pomoc informatyczna
Doświadczone firmy informatyczne są w stanie udzielić pomocy informatycznej online i rozwiązać wiele problemów bez konieczności opuszczania domu przez użytkownika. Warto zasięgnąć ich pomocy, gdy problem przerasta możliwości zwyczajnego użytkownika. Po wykonaniu kilku prostych kroków informatyk będzie w stanie podłączyć się do poszkodowanego komputera, a użytkownik będzie mógł odetchnąć z ulgą. Należy jednak w miarę możliwości ułatwić informatykowi pracę – przygotować niezbędne informacje, np. model komputera czy drukarki czy udostępnić prawa administratorskie i nie korzystać w międzyczasie z naprawianego komputera.